学部・大学院区分学部
時間割コード0021502
科目区分言語文化
科目名 【日本語】英語(基礎)
科目名 【英語】Academic English Basic
主担当教員 【日本語】三輪 晃司
主担当教員 【英語】MIWA Koji
単位数1
開講期・開講時間帯Ⅱ 月曜日 5時限


本授業の目的およびねらい
本授業科目は,専門的学習のツールとして外国語の能力を高め,異文化理解を深めて,国際社会に相応しい教養を育むことが目的である。

そのねらいは、研究拠点大学である名古屋大学の学生にふさわしい学術英語を使いこなす能力を身につけるところにある。論理的な英文のカギとなるパラグラフの構造に着目し、目的に応じて必要な情報をいかに読みとるか、また逆に、自分の考えをその根拠とともにいかに説得力ある論理的な英文に組み立てるかを学ぶ。将来、専門の論文を英語で読んだり書いたりする時に、指針となる英文構成法の基礎、および実際に役立つ英語表現を多く習得する。
授業の構成
While the course consists of both reading and writing components, weekly classes will primarily focus on the latter. The textbook will be used as follows:

Week 1: Introduction to Academic English Basic
Week 2: What is a paragraph? (Unit 1)
Week 3: The topic sentence (Unit 3)
Week 4: Supporting and concluding sentences (Unit 4)
Week 5: Paragraph review (Unit 5), APA style
Week 6: Developing ideas (Unit 2), APA style
Week 7: Definition paragraphs (Unit 6), APA style
Week 8: Definition paragraphs (Unit 6)
Week 9: Narrative paragraphs (Unit 10)
Week 10: Narrative paragraphs (Unit 10)
Week 11: Process analysis paragraphs (Unit 7)
Week 12: Process analysis paragraphs (Unit 7)
Week 13: Opinion paragraphs (Unit 9)
Week 14: Opinion paragraphs (Unit 9)
Week 15: Opinion paragraphs (Unit 9)

Students write four take-home essays (all one paragraph in length). References will be allowed for the essays. However, plagiarized essays will face serious consequences.
履修条件・関連する科目
Please refer to the guidelines on the undergraduate English studies.
成績評価の方法と基準
e-learning (20%), Homework and in-class contribution (15%), take-home essays
(15%, 15%, 15%, 20%) *注意事項参照のこと
教科書・テキスト
Folse, K. S., Muchmore-Vokoun, A. & Solomon, E. V. (2010). Great writing 2: Great paragraphs (3rd
ed.). Tokyo: Cengage Learning. (ISBN: 9781424051007)
参考書
注意事項
対面授業に加え、課外学習として、英語(基礎)用「Academic Express 3」を課し、その消化率に基づく評価を授業全体の評価の20%とする。なお、5回以上欠席をした場合、「欠席」の評価がつく。英語検定試験による単位認定を申請する学生以外は、履修取り下げを認めない。
本授業に関する参照Webページ
担当教員からのメッセージ
初回の授業を欠席した場合は、課外学習の説明資料をアカデミック・イングリッシュ支援室のサイト ( http://elearn.ilas.nagoya-u.ac.jp/access/ ) からダウンロードすること。
The purpose of this course is to help students improve their foreign language proficiency, understand foreign cultures, and acquire the knowledge required in a globalized society. Students are expected to master professional academic English. With a special focus on paragraph structures, students will learn how to extract necessary information effectively and write in a logical and persuasive manner. Students will also study sentence composition methods and useful expressions.